beylikdüzü evden eve nakliyat sarıyer evden eve nakliyat ataköy evden eve nakliyat şişli evden eve nakliyat kadıköy evden eve nakliyat
  • انتشار: ۸ میزان ۱۳۹۶
  • ساعت: ۳:۰۶ ب.ظ
  • سرویس: تیتر 2
  • کدخبر: 8298
  • لینک کوتاه: http://www.barchinews.com/?p=8298

چرایی واقعهٔ کربلا!

محمد(ص) پیامبر اسلام، تمامی واجبات الهی را خودش هم عمل کرد و هم به مسلمانان آموخت؛ اما یک چیز بود که در دوران حیات پیامبر انجامش امکان نداشت، و آن قیام در برابر زمامدار فاسد و مستبد و منحرف جامعه اسلامی بود.

محمد(ص) پیامبر اسلام، تمامی واجبات الهی را خودش هم عمل کرد و هم به مسلمانان آموخت؛ اما یک چیز بود که در دوران حیات پیامبر انجامش امکان نداشت، و آن قیام در برابر زمامدار فاسد و مستبد و منحرف جامعه اسلامی بود.

زیرا زمامدار عصر پیغمبر خود پیامبر(ص) بود و فساد و انحراف در حاکمیت پیامبر معنی نداشت. در دوران امام علی هم خلفای راشدین به سنت و شریعت پیامبر پابند بودند و حتی در زمان معاویه هم که امام حسن صلح کرد، شرایط ذهنی و فکری جامعه اسلامی و عملکرد معاویه به گونه ای نبود که در دوران یزید بود.

این شرایط اما در زمان امام حسین پیش آمد؛ وقتی معاویه از دنیا رفت و برخلاف معاهدۀ صلح با امام حسن( که معاویه نمی‌تواند برای خود جانشینی انتخاب کند)؛ یزید را با سیرۀ سلطنتی و شیوۀ استبدادى، به ولایت عهدی اش منصوب کرد، شرایط عمل به واجب الهی قیام در برابر زمامدار فاسد و منحرف میسرشد!

حسین در مواجهه با پدیدۀ یزید، چهار گزینه بیشتر نداشت:

۱) با حاکم متجاهر به فسق و متظاهر به فجور بیعت کند؛ که به منزله خواندن فاتحه اسلام بود.

۲) از بیعت خودداری کند و در مدینه یا مکه ماندگار شود، که ممکن نبود؛ زیرا به روایت تاریخ، ۳۰ نفر از سوی یزید مامور شده بودند تا حسین را اگر به پرده های کعبه هم آویزان باشد، ترور کنند.

۳) خودداری از بیعت با یزید و پناه بردن به یکی از قلمرو اسلام و شکل دادن جامعه اسلامی؛ چنانچه محمد حنفیه برادرش پیشنهاد داد، که این هم عملی نبود؛ زیرا حاشیه نشینی و تشکیل جامعه اسلامی در تبعید، غیرممکن و به سود یزید بود و حتى در زمان على(ع) چنین چیزى میسر و ممکن نشد.

۴) رد بیعت و رفتن به کوفه و قیام در برابر زمامدار فاسد و انجام تکلیف شرعی و الهی، منحیث وارث رسالت و امامت!

از منظر جامعه شناسی سیاسی؛ امت اسلامی آن روز هم به چهار دسته تقسیم میشدند.

۱) کسانی بودند که در سایۀ دیرپای سیاست فساد انگیز بنی امیه، اراده و آرمان لازم سیاسی- اسلامی خودرا از دست داده بودند.

۲) بیطرفانی که پایبندی به منافع شخصی را بر منافع اجتماعی اسلامی رسالت و امامت ترجیح داده و سرگرم زندگی شخصی خود بودند.

۳) ساده لوحانی که فریب تبلیغات و اشتهارات بنی امیه راخورده و سلطنتی شدن خلافت را در سکوت صحابه، شرعی می دانستند و پذیرفته بودند.

۴) کسانی که به دلایل مختلف از جمله دوری از مرکز تحولات(مثل خراسان و مصر و یمامه) موضوع خلافت را از منظر صلح امام حسن، حق معاویه دانسته از عمق فلسفۀ صلح، آگاهی نداشتند و ابعاد مسئله را نمی دانستند.

مواجهه سیاسی- شرعی با این چهارگونه روحیه از امت درآن روزگار، برای حسین بن علی(ع) دشوار بود و قیام اصلاحگرانه در برابر زمامدار فاسد را هم دشوارتر مینمود. اما حسین چاره ای جز انتخاب رفتن به کوفه و قبول هرگونه خطر حتی شهادت و اسارت نداشت؛ زیرا شرایط طوری رقم خورده بود که چه قیام میکرد و چه می نشست، کشته میشد. پس همان بهتر که علیرغم تجربۀ پیمان شکنی های مکرر مردم نامتجانس کوفه، نامه های متواتر آنهارا حجت حرکت و عمل قرار دهد؛ تا اگر بتواند با وفاداری و ایستادگی مردم، شر شام را از سراسلام برکند و جامعه اسلامی مبتنی بر حق و عدالت پیامبر را احیاکند! و اگر نشد، با شهادتش امت خوابزده و اغفال شدۀ اسلام را از اعماق تکان بدهد و احساس و عواطف ملت مسلمان در اقصی نقاط جهان آن روز را در دستیابی به اهداف والای رسالت و امامت معطوف بدارد و از مسند فرزند پیامبر و اولی ترین شخص به اسلام؛ شیوۀ قیام در مقابل زمامدار فاسد و منحرف را به امت اسلام بیاموزد و شریعت پیامبر را تکمیل کند!

نویسنده: محمد عزیزی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Mobile Porn Videos Xvideos Porn Deutsche Pornos Video Sex Tube Sex Free Porn Movies Xxx Porn Videos Xnxx Videos Deutsche Porno Tv Xxx Deutsche Tube
Www Com Seksi Sie hat einen Schwanz Skinny Teen Trap Sissy pornos fette frauen Videos Hervorragender Dreier der für uns fickt frau mit 3 brustn