beylikdüzü evden eve nakliyat sarıyer evden eve nakliyat ataköy evden eve nakliyat şişli evden eve nakliyat kadıköy evden eve nakliyat
  • انتشار: ۲۰ سرطان ۱۳۹۶
  • ساعت: ۱:۱۷ ب.ظ
  • سرویس: توره های فیس بوکی
  • کدخبر: 5150
  • لینک کوتاه: http://www.barchinews.com/?p=5150

اسلام لیبرال بهتر از خشونت طلبی های القاعده است

در برابر خشونت طلبی و بنیادگرایی دینی، باید از جریان های فکری معتدل و دگراندیشان مسلمان حمایت نمود حتی اگر موافق شان نبود. اسلام لیبرال به مراتب بهتر از شریعت گرایی های غلیظ و خشونت طلبی های القاعده، طالبان و داعش اند. دین بخش مهمی از خاطره تاریخی و هویت فرهنگی جوامع مسلمان است.

در برابر خشونت طلبی و بنیادگرایی دینی، باید از جریان های فکری معتدل و دگراندیشان مسلمان حمایت نمود حتی اگر موافق شان نبود. اسلام لیبرال به مراتب بهتر از شریعت گرایی های غلیظ و خشونت طلبی های القاعده، طالبان و داعش اند. دین بخش مهمی از خاطره تاریخی و هویت فرهنگی جوامع مسلمان است. دین ستیزی بیشتر از این که به نفع کسی باشد، گرایش های دینی خشونت طلب را تقویت و فضای نَفَس کشیدن را بر دگراندیشان دینی و سکولارها تنگ تر می سازد. اتخاذ این رویکرد، راه نقد های درون و برون دینی را نمی بندد. سکولارها و دینداران می تواند با یکدیگر گفتگو کنند و چهره دین و فضای زیست انسان ها را انسانی تر سازند. گفتگو به فرسایش عقاید صُلب و دُگماهای دینی می انجامد، دینداران را متواضع تر و متساهل تر می کند و فرصت های نقد را برای سکولارها بهتر فراهم می سازد.

دیدگاه ها و قرائت های انسانی از دین در نتیجه گفتگوی میان دینداران و سکولارها بهتر امکان بروز پیدا می کند. در گفتگو دریچه های نو بر روی متشرعان گشوده می شود، آنها با حوزه های معرفتی دیگران و ارزش های جدید آشنا می شوند و آنها را داخل منظومه معرفتی خویش می کنند. این امر به پیدایش تفسیرهای نو از دین می انجامد. در گفتگو سکولارها فرصت آشنایی بهتر با دین را می یابند، تجربه های دینی مومنان را بهتر فهم می کنند و در می یابند که دین ذات واحدی ندارد که غیر قابل تفسیر باشد.

به طور نمونه، محسن کدیور در نظریه “اسلام معنوی و غایت مدار” و تمایز آن از “اسلام تاریخی و سنتی” و معیار قرار دادن دو عنصر “عدالت” و “عقل” باب مهمی را در عرصه نقد و بازسازی اندیشه دینی در قلمرو اسلام شیعی گشوده است که ضمن به چالش کشیدن متولیان قرائت تاریخی از اسلام، به تکامل جریان نواندیشی دینی مدد رسانده و بر عمق و غنای مباحث الهیاتی معاصر افزوده است.

رویکرد مؤمنانه و عقلگرای کدیور نشان از توجه جدی به میراث عقلی معتزله دارد و عقل را در کانون توجه خویش در فرایند تفسیر متن مقدس قرار داده و از متن محوری و نص گرایی سنت اشعری که سایه اش پس هزار سال هنوز بر سر اندیشه دینی مسلمانان سنگینی می کند در حال عبور است. او در برداشتن گام های نوگرایانه و ارائه تفسیر عقلانی از متن مقدس از اسلاف خود میرزای نائینی، طالقانی و منتظری پیشی گرفته است. کتابِ “حق الناس” اثر قابل تاملی است که به قلم او به عنوان یک روحانیِ پرورش یافته در سنت حوزه نگاشته شده است. این تحول فکری معلول مواجهه او با منابع معرفتی بیرون از سنت اسلام است. روشنفکران سکولار باید پدیده های این چنینی را به فال نیک بگیرند و آن را گامی رو به جلو برای همزیستی سنت های فکری متفاوت در جوامع مسلمان تلقی نمایند.

علی واعظی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Mobile Porn Videos Xvideos Porn Deutsche Pornos Video Sex Tube Sex Free Porn Movies Xxx Porn Videos Xnxx Videos Deutsche Porno Tv Xxx Deutsche Tube
Www Com Seksi Sie hat einen Schwanz Skinny Teen Trap Sissy pornos fette frauen Videos Hervorragender Dreier der für uns fickt frau mit 3 brustn