• انتشار: ۲ اسد ۱۳۹۶
  • ساعت: ۶:۲۰ ق.ظ
  • سرویس: x تیتر دو
  • کدخبر: 5624
  • لینک کوتاه: http://www.barchinews.com/?p=5624

فتنه ها در جریان جنبش های عدالت خواهی

یکی از واژه‌های بسیار پُر کاربرد در فرهنگ ما، کلمه فتنه است. واژه فتنه به صورت عموم تداعی‌کننده سلسله تدابیر و اقداماتی است که به منظور ایجاد دو دستگی، تفرقه و نفاق میان دو فرد و یا اجتماع انجام می‌شود.

یکی از واژه‌های بسیار پُر کاربرد در فرهنگ ما، کلمه فتنه است. واژه فتنه به صورت عموم تداعی‌کننده سلسله تدابیر و اقداماتی است که به منظور ایجاد دو دستگی، تفرقه و نفاق میان دو فرد و یا اجتماع انجام می‌شود.

فتنه تعاریفی زیادی دارد که عمدتاً به معنای امتحان کردن،‌ آزمودن،‌ گمراه کردن، اختلاف میان مردم و آشوب آمده است. جالب است که اصل واژه فتنه به معنای گداختن طلا در آتش به منظور جدا کردن خالصی‌‌ها و ناخالصی‌ هاست. از این تعریف چنین برداشت می‌شود که فتنه روی بستر حقایق جامعه استوار است. به عبارت دیگر، فتنه زمانی شکل می‌گیرد که حقیقتی در جامعه وجود داشته باشد اما به آن توجه نشود. محروم نگهداشتن بخشی از جامعه، منجر به فتنه می‌شود. مطالبات حقه مردمی هم اگر درست مدیریت نشود و فرصت‌طلبان از آن استفاده کنند، نیز به فتنه ختم می‌گردد. تکیه بر قدرت و ثروت و رسیدن به مال دنیا از دیگر مصداق‌های فتنه است. آغازی مشخص و پایان مبهم مطالبات مردمی، هم فتنه است. شخصیت‌پروری به جای حقیقت‌محوری از دیگر عوامل فتنه به شمار می‌رود. خودخواهی، هواپرستی و قدرت‌طلبی در جریان مطالبان مردمی، منجر به فتنه می‌شود. جدایی و دوری رهبران جنبش‌های حق‌طلبانه مردمی، از جنبش و معامله بر سر مطالبات مردمی، منجر به شکست شده و چه بسا که به فتنه ختم شود. آسیب رسیدن‌های احتمالی به جان و مال مردم در جریان مطالبات مردمی، از دیگر نکات فتنه است. سخن کوتاه؛ یکی از دشواری‌های فتنه در جامعه، آمیختن حق و باطل بوده که تشخیص آن برای بسیاری‌ها مشکل است. در زمان فتنه‌ها چه بسا حقایقی که باطل پنداشته شود و چه بسا اباطیلی که حق تلقی گردد.

امام علی(ع) چه زیبا فرموده است: “در فتنه ها همچون شتر کم سن و سال باش؛ نه پشت او قوی شده که سوارش شوند و نه پستانی دارد که بدوشند.” غررالحکم، صفحه ۳۱۸، حدیث ۷۳۵۰

محمد مرادی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *