• انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۶
  • ساعت: ۱۱:۵۴ ق.ظ
  • سرویس: x تیتر دو
  • کدخبر: 12370
  • لینک کوتاه: http://www.barchinews.com/?p=12370

سیاست حذف هویت تاریخی هزاره‌ها!

مسئله سیاست حذف وجود فیزیکی، هویت های تاریخی وفرهنگ هزاره ها در زمان عبدالرحمان روی دست گرفته شد؛ قتل عام ۶۲ فیصد هزاره ها توسط عبدالرحمان یک جنایت نسل کشی و جنایت تاریخی بود که هیچ وقت تاریخ نمیتواند عبدالرحمان را ببخشد و تا ابد منفورخواهند بود علاوه بر آن سیاست حذف هویت های تاریخی هزاره ها را نیز دنبال نمود.

بودیسم در قرن سوم پیش از میلاد توسط راهبان بودائی به نواحی جنوب کوه های هندوکش عرضه شده بود.

با توجه به سکه های قدیمی پیدا شده در بامیان، نقاشیهای روی دیوار های معبد و اطراف تندیس های بودآ، نقاشی های به جا مانده از زمان آخرین شاهان کوشانی و همچنین شکل فیزیکی تندیس ها، میتوان گرفت که ساکنان این منطقه تا حدود ۲۳۰۰ سال پیش دارای همان ترکیب فیزیکی بوده اند که هزاره های امروز هستند که درحقیقت تندیس بودای بامیان نماد تاریخ مردم این سرزمین بوده اند. این دو مجسمه( صلصال و شهمامه) با بلندی ۵۳ متر و ۳۵ متر، درکنار مجموعه ای از بناهای تاریخی در این محل برای زمانی طولانی از جاذبه های اصلی گردشگری در افغانستان بودند.

اما چرا این نماد تاریخی مورد تخریب قرار گرفت؟

مسئله سیاست حذف وجود فیزیکی، هویت های تاریخی وفرهنگ هزاره ها در زمان عبدالرحمان روی دست گرفته شد؛ قتل عام ۶۲ فیصد هزاره ها توسط عبدالرحمان یک جنایت نسل کشی و جنایت تاریخی بود که هیچ وقت تاریخ نمیتواند عبدالرحمان را ببخشد و تا ابد منفورخواهند بود علاوه بر آن سیاست حذف هویت های تاریخی هزاره ها را نیز دنبال نمود، درسال ۱۸۹۲م عبدالرحمان هوشیارانه صورت بودای بامیان را تراشید چون صورت تندیس های بودا همانند چهره هزاره ها بود، که پیشینه تاریخی هزاره ها را نشان میدادند و عبدالرحمان با حیله و نیرنگ به بهانه که تندیس بت، نشانه کفر و بت پرستی است، این جنایت را توجیه دینی نمود، و در باطن هدف عبدالرحمان سیاست حذف هویت ها تاریخی هزاره ها بود.

همچنان همین سیاست حذف هویت تاریخی در دوران طالبان بار دیگر تکرار شد، طالبان علاوه برجنایت نسل کشی در روز نهم مارچ سال ۲۰۰۱ میلادی به فتوای فریبنده ملا عمر،روی مجسمه‌ های عظیم الجثه بامیان آتش گشودند وکاملاً تخریب نمود که از صلصال و شهمامه تنها دو حفره باقی ماند، فتوای ملاعمر همانند توجیه عبدالرحمان بود که تندیس های بودا را مظهر بی دینی ابراز داشت، به زعم خودشان ظاهراً اذهان مردم را فریب دادند و درپشت پرده همان سیاست حذف نماد تاریخی هزاره ها بود عملی نمود.

بودای بامیان در دوران سلطان محمود غزنوی که مشهور به بت شکن است تخریب نشد چون اون میدانست که بت یک نماد تاریخی و نشان دهنده مدنیت دراین سرزمین است ولی عبدالرحمان و گروه طالبان که سیاست های شوم فاشیستی را دنبال میکرد، دست به تخریب و نابودی بودا به دو دلیل زدند؛ اولاً تندیس های بودا نشان تاریخی هزاره ها بودند، دوماً این تندیس ها توجه سیاحان را جلب مینمود، منبع درآمد برای هزاره میشدند، مسئله که “بت” نشان بت پرستی است تنها فریب اذهان بود چون درمناطق مرکزی افغانستان زمانیکه دین اسلام در ترویج یافت، بت های از آن زمان به بعد فقط به مثابه یک نماد تاریخی میماند، هیچ گروه پیروی آئین بودا در این مناطق وجود نداشتند، توجیه عبدالرحمان و گروه طالبان فقط برای عملی عقده ها وکینه توزی ها بودند.

نگارنده: احمد بختیاری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *