• انتشار: ۱۳ حوت ۱۳۹۶
  • ساعت: ۲:۵۳ ب.ظ
  • سرویس: تیتر 2
  • کدخبر: 13321
  • لینک کوتاه: http://www.barchinews.com/?p=13321

اندر باب افغان شدن سرور دانش، معاون دوم اشرف غنی!

زمینه: چندی پیش سرور دانش اقدام ۱۱۵ تن نمایندگان شورای ملی مبنی بر جلوگیری درج افغان به عنوان هویت ملی را تندروانه خواند و گفت: «تندروان قومی پروسه ملی توزیع تذکره برقی را به گروگان گرفته اند».

زمینه: چندی پیش سرور دانش اقدام ۱۱۵ تن نمایندگان شورای ملی مبنی بر جلوگیری درج افغان به عنوان هویت ملی را تندروانه خواند و گفت: «تندروان قومی پروسه ملی توزیع تذکره برقی را به گروگان گرفته اند».

اصل مسئله تاریخی

این در حالیست که حزب وحدت اسلامی افغانستان در پاییز ۱۳۷۱ هـ خ کتاب «تاریخ سیاسی افغانستان» اثر «سید مهدی فرخ» را پخش نموده که سرور دانش به عنوان یکی از فرهنگیان حزب وحدت اسلامی به نقد و اصلاح سی(۳۰) صفحه‌ای(از صفحه ۱۸ تا ۴۸ کتاب) این اثر پرداخته و با اسناد تاریخی افغان را مساوی به پشتون ذکر کرده و از پیشقراولان عدالتخواهی و ضد تمامیت‌خواهی بوده است.

در صفحات ۶۹ تا ۷۷ این کتاب زیر عنوان «قبایل و طوایف افاغنه»، افغان‌ها را چنین بخش بندی نموده است:

۱- طایفه سربنی. شامل:ابدالی، زیرک(پوپلزایی، علیکوزایی، بارکزایی)، موسی‌زایی، اچکزایی، نورزایی.

۲- طایفه غرغشتی. شامل: کاکر، تاغراز، داوی و بابی، مندوخیل، تایمنی، کلاون.

۳- طایفه بیتی. شامل: کچین، دنا، کتاودتنا، رتن‌زایی.

۴- طایفه غلزایی.

۵- طایفه سررانی.

۶- طایفه کررانی.

که همه‌ای این شش طایفه زیرمجموعه‌ای پشتونهای امروز یا افغانهای اند و طایفه و شاخه‌ای از تورک و تاجیک و بلوچ و … در این بخش بندی به چشم نمی‌خورد.

نویسنده به ادامه‌ای این بخش بندی در صفحات ۷۸ تا ۸۵ زیر عنوان «سایر طوایف ساکن در افغانستان» به معرفی اقوامی چون: سادات، تاجیک، هزاره، اویماق، تورک، اوزبیک و بلوچ پرداخته است.

با این بخش بندی نویسنده به روشنی به تفکیک اقوام افغان و غیر افغان اشاره نموده است.

نتیجه‌گیری

این که چه چیزی مایه‌ای تغییر دید و راه و پیکار سرور دانش شده است روشن است: قدرت دولتی.

پیشنهاد و پرسش

جناب سرور دانش، ما به دانش و مبارزات شما احترام داریم. این را هم می‌دانیم و می‌دانید که ملت‌سازی یکی از راه های حتمی و بی‌بدیل برای رسیدن به وفاق و وحدت ملی و نتیجتن رفاه ملی است.

اما آیا وحدت ملی-ملت‌سازی با جعل و تحمیل امکان پذیر است؟

آیا این خودش گونه‌ای از پخش نفاق ملی نیست؟

آیا واقعن هیچ راه و واژه‌ای به جز افغان برای ملت سازی وجود ندارد؟

چه چیزی سبب تغییر دیدگاه و موقف شما شده است در حالی که یکی از اعضای حزب وحدت اسلامی که از منادیان عدالت‌خواهی است بوده و هستید؟

اگر واقعن صادق هستید و ملت می‌سازید بجای این تحمیل گفتمان ملی را راه اندازی نمایید تا وحدت حقیقی حکم فرما شود و زمینه های نفاق ملی و فروپاشی از میان برداشته شود.

نگارنده: شکیب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *