سلام برچی نیوز | آیا اشرف غنی واقعا دومین مغز متفکر جهان است؟
  • انتشار: ۲۹ قوس ۱۳۹۶
  • ساعت: ۱۰:۰۳ ق.ظ
  • سرویس: توره های فیس بوکی
  • کدخبر: 10688
  • لینک کوتاه: http://www.barchinews.com/?p=10688

آیا اشرف غنی واقعا دومین مغز متفکر جهان است؟

متفکر و نابغه کسی است که برای رفع تبعیض نژادی و همگرایی کار و پیکار نماید نه برای ایجاد تنش زایی ها، اگر افغانستان خانه مشترک همه اقوام کشور است که باید نماینده گان شایسته تمام اقوام در بدنه قدرت وجود داشته باشند، نه اینکه در برابر اقوام گزینشی برخورد صورت گیرد .

از نظر طرفداران آقای احمدزی به پاس بیرون راندن دوستم، احمد ضیا مسعود، محمد محقق و عطا محمد نور از قدرت و بالاخره تحمیل هویت کلمه افغان بالای اتباع غیر افغان افغانستان، آقای احمدزی نه تنها متفکر دوم جهان بلکه مستحق جایگاه اول متفکر جهان را به او نسبت میدهند و او را فاتح سیاست پشتونسازی در افغانستان می دانند.

بیشترین طرفداران اینگونه نظریه را پشتون های متعصب و فاشیست تشکیل می دهند، در بین تاجیک ها، هزاره ها و اوزبیک ها نیز هستند افراد و اشخاصی که با این نظریه تا جایی موافق هستند، چون این ها یا در دور دسترخوان ارگ آب و نان می خورند و یا از افراد ماهانه دوصد دالری هستند که وظیفه دارند چنین موضیع گیری کنند، چنانچه در برکناری آقای نور چنان به وجد آمده اند که حتی از نوشته های گذشته خود اظهار ندامت و شرمساری می کنند و خود را در برابر آقای احمدزی گناهکار فکر می کنند.

اما از نظر جامعه شناسی اطلاق کلمه متفکر بالای آقای احمدزی جفا است، متفکر نیلسون ماندیلا بود، متفکر گاندی بود که در راه رفع تبعیض نژادی قدم برداشتند، متفکر رهبران جاپان و آلمان بعد از جنگ جهانی اول و دوم بودند که کمک های جامعه جهانی را برای زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی وطن شان سرمایه‌گذاری کردند و برای مردم خود ها از خود ها دست آورد های مادی و معنوی به جا گذاشتند.

پس سوال اینجا است که از نظر انسانی و اخلاقی حذف آقای دوستم و هموطنان اوزبیک از بدنه قدرت دلالت به نبوغ انسان می کند و یا حذف و تضعیف دگر اقوام، و حتی همین افغان سازی تاجیک ها، هزاره ها و اوزبیک ها در دورنما عکس العمل منفی ببار خواهد آورد.

لذا متفکر و نابغه کسی است که برای رفع تبعیض نژادی و همگرایی کار و پیکار نماید نه برای ایجاد تنش زایی ها، اگر افغانستان خانه مشترک همه اقوام کشور است که باید نماینده گان شایسته تمام اقوام در بدنه قدرت وجود داشته باشند، نه اینکه در برابر اقوام گزینشی برخورد صورت گیرد .

نگارنده: حسن علی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *